Roep om dieren- én mensenmensen

21 mei 2012

Pien Becht (43) is zelfstandig ondernemer. Zij is hiernaast 2 dagen per maand telefoniste voor de Stichting Dierenhulpverlening Woerden e.o..Deze stichting biedt hulp aan dieren in nood door de inzet van de dierenambulance en de opvang in het dierenasiel. Nu zoekt Pien, samen met de Stichting natuurlijk, nieuwe telefonistes om de bereikbaarheid van de Stichting te kunnen blijven garanderen.
Deze ervaren telefoniste is een groot Pienvoorstander van vrijwilligerswerk. Zelf zegt ze daarover: “Eigenlijk vind ik dat iedereen in Nederland, die dat kan, vrijwilligerswerk moet doen”. Destijds heeft Pien vrij lang met het idee rondgelopen om iets te gaan doen, maar zij heeft pas vrij laat actie ondernomen. Nu wil ze graag twijfelaars over de streep trekken: “Niet afwachten, maar meteen actie ondernemen en de telefoon pakken als je interesse hebt in onze stichting’ zegt zij enthousiast. Als je belt, krijg je direct een telefoniste die je alle vragen kunt stellen die je hebt. Het is wel belangrijk om te weten dat onze telefonistes minimaal twee dagen per maand beschikbaar zijn en, hoe kan het ook anders, een groot hart voor dieren hebben. Hiernaast is het belangrijk dat je met een computer kunt omgaan. En……kennis over dieren, die krijg je van ons!

De telefonistes nemen de telefoontjes die binnenkomen op het nummer van de Stichting aan. De meldingen en vragen zijn divers en de dieren waarover gebeld wordt ook. Honden, poezen, egels, vogels, zwanen, vleermuizen, konijnen en we zijn zelfs een keer gebeld over een slang. De telefoniste geeft de melder advies en stuurt als het nodig is de ambulance op pad. Gedurende een dienst werk je dus heel nauw samen met de ambulancechauffeur. Ook ben je het eerste aanspreekpunt van bijvoorbeeld de dierenarts, de egel-, vogel- en vleermuizenopvang.

Als beginnend telefonist word je zeker niet in het ‘diepe gegooid’ maar loop je eerst mee met collega’s die je de kneepjes van het vak leren. Ook na dit gedegen inwerktraject staan er collega’s of medewerkers van onze opvangadressen voor je klaar om je met vragen te helpen. Je staat er dus niet alleen voor. We zetten ons allemaal in voor de professionele zorg van dieren in nood, via de telefoon, op de ambulance, in het asiel of in de PR werkgroep. Daarnaast hebben wij het ook gezellig met elkaar en zien we elkaar in ieder geval eens in de maand tijdens onze vergadering.

Pien was het bedrijfsleven gewend toen ze zich bij de Stichting aansloot. Tijdens haar werkzaamheden ervaart Pien dat de kwaliteit van de Stichting heel hoog is. Zo is de Stichting eigenlijk altijd telefonisch bereikbaar, waar andere Stichtingen regelmatig een steekje laten vallen. Het is mooi om een bijdrage te mogen leveren aan een Stichting die kwaliteit zo hoog in het vaandel heeft staan.

Telefoniste bij de Stichting word je in eerste instantie omdat je dieren wilt helpen. Maar je hebt ook een belangrijke rol voor de baasjes en / of melders. De ervaring die Pien vanuit haar werk heeft in de omgang met mensen, helpt haar in het ‘psychologische’ aspect van haar werk als telefoniste. Er zijn veel voorbeelden maar op haar netvlies staat een oudere dame die melding maakte van een kat die al jaren bij haar rondzwierf. Zij had een tijd lang een oogje in het zeil gehouden en het beestje eten gegeven, maar was op een moment gekomen dat ze dit niet meer kon volhouden. Nadat we de kat een kattenbandje om hadden gedaan en we zeker wisten dat het dier geen eigenaar had, werd hij opgehaald door de ambulance. Het ‘baasje’ nam met tranen in haar ogen afscheid. Pien bracht haar een dag later een foto van de kat in een lijstje. Haar reactie was erg emotioneel; het was dan wel een ‘zwerfpoes’, maar na al die jaren voelde het alsof ze bij haar hoorde. Het lijstje werd meteen op de schoorsteenmantel gezet.

Omdat de telefonistes vanuit huis werken, hebben zij ook ruimte om ‘hun eigen ding’ te doen als het qua telefoontjes even wat rustiger is. ‘Ook dan gaat de telefoon letterlijk mee naar de wc’ lacht Pien maar zij vindt het ook handig dat er dan tijd is om andere dingen te doen. Meestal is het heel druk maar er zijn natuurlijk ook dagen dat het rustig is.

Tot slot heeft Pien veel over dieren geleerd binnen de Stichting. Deze factor, gecombineerd met haar leuke collega’s en de professionaliteit van de Stichting maken dat zij haar werk graag doet. Ze nodigt iedereen die geïnteresseerd is dan ook van harte uit om de telefoon te pakken en vrijblijvend een gesprek met ons aan te gaan. Meer informatie is te vinden op www.dierenhulpverleningwoerden.nl of bel gewoon even (0348) 41 42 42. Pien en haar collega’s verwelkomen je graag!