Ernstig tekort dierenhulp: Ambulance staat stil door nijpend tekort aan vrijwilligers

Algemeen Dagblad, 1 augustus 2009
WOERDEN – De dierenambulance staat komende week meerdere dagen stil.

Door een ernstig gebrek aan vrijwillige hulpverleners, is het niet mogelijk om op ieder gewenst moment hulp te bieden aan gewonde dieren. ,,Het probleem is nóg nijpender dan voorgaande jaren,” weet Wardit van Daalen van de Stichting Dierenhulpverlening Woerden en omgeving.

,,We hebben een groot tekort aan vrijwilligers,” gaat Van Daalen verder. Hierdoor moeten vrijwilligers die zich nog wel inzetten voor de stichting vaak dubbele diensten draaien. Waar normaal gesproken twee diensten per maand gebruikelijk is, daar staan verschillende hulpverleners in deze vakantieperiode wel vijf keer ingeroosterd.

,,Het is een tendens van de laatste jaren,” weet Van Daalen. ,,Mensen blijken steeds minder snel bereid iets te doen, zonder dat ze daar iets voor terug krijgen.” Bij elkaar zijn nu nog zo’n 110 vrijwilligers voor de organisatie actief in het hele gebied. Hun werkterrein strekt zich uit van Bodegraven tot Breukelen en van Leidsche Rijn tot Benschop. Als het aan de stichting ligt worden dat er snel meer.

Want de tekorten hebben ernstige gevolgen. Zo kan de dierenambulance zeker niet bij iedere oproep uitrijden. Van Daalen: ,,Daar vragen we begrip voor bij de mensen die ons bellen. Zo kunnen we bijvoorbeeld bij dode dieren een dag later langsgaan. Of bij ernstig letsel doet de chauffeur van een dag eerder toch nóg maar een rit. Ook vragen we soms of mensen een gewonde vogel wellicht zelf naar de opvang in Utrecht kunnen brengen.”

Ondanks deze inspanningen stuiten telefonisten van de dierenhulpverlening toch niet zelden op onbegrip. ,,Dat komen we zeker tegen ja,” weet Van Daalen. Dit lijdt soms zelfs tot ordinaire scheldpartijen. Omdat bellers geen begrip kunnen opbrengen voor het feit dat door het vrijwilligerstekort niet altijd onmiddelijk actie volgt.

Niet alleen gesprekken met teleurgestelde bellers zijn voor vrijwilligers soms moeilijk. Ook vallen conversaties niet mee waarin de hulpverleners aan dierenbezitters moeten meedelen dat bijvoorbeeld hun hond of kat is overleden als gevolg van een ongeval. Daarom gaat een groep vrijwilligers die telefoondiensten draaien dit najaar cursus volgen. Hierin leren zij beter om te gaan met deze slecht nieuws gesprekken.